2023-ingegerd.jpg

Stærk international, didaktisk forskning bag LEVEL UP læsning

LEVEL UP læsning står på skuldre af stor, international, anerkendt, didaktisk forskning, som til sammen giver et didaktisk svar på disse didaktiske spørgsmål: 1. Hvad er læseproblemer? 2. Hvorfor opstår læseproblemer?  3. Hvorfor giver læseproblener mistrivsel?  4. Hvad indhold skal eleverne lære, for at forebygge læseproblemer? 5. Hvordan forebygger og sikrer man, at alle forskellige elever får læseproblemer gennem undervisningen fra 1.-9. klasse? 
Denne forskning er valgt, fordi den præcis passer til mine erfaringer om, hvordan danske lærere, inklusiv mig selv, opnåede verdens bedste læseresultat i egne klasser, og det forebyggede at de forskellige elever fik læseproblemer og al dens mistrivsel. 

 Det er den new zealandske læseforsker Marie Clays forskning fra 1990-erne, den russiske psykolog Leo Vygotskys forskning om zonen for nærmeste udvikling fra 1930-erne, den ungarske psykologiprofessor Mihaily Csikszentmihalys forskning om flow fra 90-erne samt amerikanerne Scott og Rigbys forskning om gaming fra 2011. Læseforsker Marie Clays læseundervisning er udråbt til verdens bedste læseundervisning af international forskning, fordi den medfører tårnhøj læseprogression for alle begynderlæsere, også de meget læsesvage. 

 Derfor består LEVEL UP læsning af 180 lix-levels, som kun stiger med 5 % og udfordringen kan gøres endnu mindre. På den måde kan man sikre, at alle oplever dagligt at læse i sin flowzone alias zone for nærmeste udvikling og det bliver legende let for alle i morgen igen fuldt ud at læse, forstå og anvende èt højere læseniveau, gå LEVEL UP som i gaming. Indtil de når LEVEL 180, der svarer til en dygtig læser på 9. årgang. For det forebygger, at de forskellige elever får læseproblemere jf. den internationale forskning, mine erfaringer og mine referencer viser, at den virker. 

I den nye læseundersøgelse PIRLS 2021 kan 11 % fuldt ud læse, forstå og anvende de relative svære tekster. Det betyder jf. den internationale forskning, at 11 % ikke har læseproblemer overhovedet, og at 89 % påføres læseproblemer i en eller anden grad og det giver mistrivsel, for de læser til venstre for deres flowzone! Der er ikke noget at sige til, at eleverne ikke har læselyst og læseglæde og at de meget læsesvage elever bliver skoletrætte og får skolevægring, for det er ikke sjovt. 

Jeg beskriver didaktikken nøje i min anmelderroste bog
180 skridt som følger med årsabonnementet i LEVEL UP læsning.  

I dette debatindlæg uddyber jeg den didaktiske sammenæng mellem læseniveau, de dårlige læseresultater i PIRLS 2021 og mistrivsel

Se, hvilken stor besparelse og de kerneværdier, LEVEL UP Læsning automatisk medfører

Yderligere debatindlæg og artikler om LEVEL UP læsning. 

Tilbage til forsiden