topfoto-00.jpg
topfoto-02.jpg
topfoto-04.jpg
topfoto-05.jpg
topfoto-06.jpg

Forebyggelse af årsagen til læseproblemer fører til trivsel, stor læselyst og dygtige læsere.
Det er to sider af samme sag!

Hvis man vil forebygge læseproblemer, må man først finde årsagen til læseproblemer og så ”fjerne” den.

Bestil bogen om LEVEL UP og LEVEL UP-kurser senest 22.12.2021 og spar 25 pct. her

Årsagen
Tag en bog til 1. og 9. klasse. 
Eleven i 1. klasse kan godt læse og forstå teksten til 1. klasse, men har store problemer med at læse og forstå den til 9. årgang. Altså eleven får store læseproblemer, fordi eleven ikke har udviklet niveauet til 9. kl endnu. 

Alle tekster har et lix-niveau.

Undervisningens fagbøger stiger løbende i lix, årgang efter årgang.
På linket her ses det lix-niveau, de danske læsekonsulenter forventer bliver anvendt fagligt på de forskellige årgange:

Læsekonsulenterne.png

Derfor skal eleverne på forhånd have lært det lix-niveau, som anvendes fagligt på deres årgang, for ellers får de et gab, og det giver læseproblemer. Jo større gab, jo større læseproblemer og mistrivsel. Men eleverne udvikler ikke automatisk et højere lix-niveau og lærerne mangler en metode der kan løfte den enkelte op på et tilsvarende lix-niveau, gå LEVEL UP, som det hedder i gaming. Derfor får en stor del af eleverne læseproblemer. Jo ældre de bliver, jo større bliver gabet.

På linket her under ses gabets forskellige størrelser og dets konsekvenser i mistrivsel, karakterer og andet eksemplificeret for elever på 9. årgang ved et anvendt fagligt lix-niveau på over 40 som det forventes de kan anvende jf. læsekonsulerne. 
Skemaet er vejledende! Og bygger udelukkende på den internationale forskning, som lukker "gabet". 

Bemærk i skemaet, hvilken trivsel , selvbillede og høje karakterer eleverne får, når de i forvejen har udviklet et lix-niveau på over 40, hvor gabet er lukket. Det hele uddybes i bogen 180 skridt.


Skema for lix, trivsel og mistrivsel (1).pdf

 

Løsningen
Derfor har jeg udviklet LEVEL UP-læsemetoden til klasserne på alle årgange og beskrevet den i den anmelderroste bog 180 skridt. Den står på skuldrene af læseforsker Marie Clays læseundervisning til begynderlæseren, der er udråbt til verdens bedste læseundervisning af internationale læseforskere fordi den  giver stor glæde og trivsel og eleverne går hyppigt LEVEL UP , altså tårnhøj læseudvikling.

Ved systematisk og løbende at lære den enkelte elev i hver klasse et skridt ad gangen, kan 96 pct. af eleverne på forhånd udvikle det lix-niveau, som står i læsekonsulenternes skema. 

Sådan lukkes gabet, eleverne opnår stor indre læselyst, læseproblemer forebygges og eleverne  opnår det høje niveau, som karakteriserer dygtige læsere på årgangen og i diverse læseundersøgelser, for det sker, når gabet lukkes! 

 

 Verdens bedste læseresultat
Det var sådan danske lærere, inklusiv mig selv, opnåede verdens bedste læseresultat. Resultatet står dokumenteret i sammenfatningen af PIRL 2011 side 6, selv om ingen opdagede det. Der står ”(…)hele klasser læser på et niveau langt over de bedste lande i undersøgelsen (…)”. Det er det bedste man kan opnå i en klasse, og det kan man nu opnå i alle klasser på alle årgange i Danmark med LEVEL UP. 

- Tænk hvis man opnåede det i alle klasser på skolen, i kommunen og i Danmark. 
Tænk, hvad det ville betyde for elevernes trivsel....
Det ville også stoppe over 30 år med mange dårlige nationale læseresultater. Det første var den katastrofale læseundersøgelse i IEA fra 1991.  
Læs her om alle de positive værdier et højt niveau medfører for eleverne, lærerne, skolen og samfundet. 

Læseresultatet viser også, at de danske lærere er yderst kompetente, hvis de bare kan anvende LEVEL UP. 

 

 PISA 2018s læseresultater sammenholdt med Skema for lix, trivsel og mistrivsel (1).pdf
 Over 15 pct. af de 15-årige elever opnår PISAS laveste niveau 1, som er blevet omtalt som niveauet for analfabeter. I PISA 2018 beskrives det lave niveau 1 som et lix-niveau for begynderlæsere med et ”lix på under 16”, antagelig noget lavere. Over 15 pct. får altså et gab på over 25 lix-niveauer. Det giver massive læseproblemer!

1,1 pct. af de 15-årige elever opnår PISAS høje niveau 6, som netop beskrives som et lix-niveau på over 40.

Dette ret lave lix-niveau på 9. årgang skyldes ene og alene, at lærerne ikke har en metode, der kan løfte de forskellige elevers lix-niveau op på det niveau, som anvendes fagligt i undervisningen og i tests som PISA. 

 Bestil bogen om LEVEL UP og kurser i LEVEL UP senest 22.12.2021 og spar 25 pct. her

Tilbage til forsiden