topfoto-00.jpg
topfoto-02.jpg
topfoto-04.jpg
topfoto-05.jpg
topfoto-06.jpg

Forskningen bag GameLæsning 

De 3 forskere, som GameLæsning står på skuldrene af, er nået frem til deres viden ud fra erfaringer og de er uafhængigt af hinanden kommet frem til, hvordan man hyppigt udvikler et højere niveau. Og deres forskning komplimenterer hinanden, så den tilsammen giver indsigt i, hvordan den enkelte motiveres til den store, indre læselyst, der resulterer i et hyppigt højere læseniveau. Det man i gaming kalder gå et level up i niveau. 

Forskerne er: 1. Den russiske psykolog Lev Vygotsky, som er faderen bag ’Zonen for nærmeste udvikling’, som gælder generelt for al læring og alle aldre. 2. Den new zealandske læseforsker Marie Clay. Hendes forskning handler om, hvordan man får den enkelte til hyppigt og hurtigt at rykke højere op i læseniveau. Hendes læseundervisning er udråbt af den internationale læseforskning til at være verdens mest effektive læseundervisning, og den gør samtidig eleverne meget glade. Men hverken Clay eller Vygotsky kommer ind på, hvorfor eleverne bliver så glade af hurtigt at stige i niveau, at de motiveres til at læse og lære frivilligt i timevis. Det kommer den ungarske psykologiprofessor Mihaly Csikszentmihalyi til gengæld ind på i sin flowteori. Det skyldes, at man bliver stærkt indre motiveret til at læse og lære, for at forblive i den dejlige følelse af storslået spil, som svarer til glad gaming! 

Allerede i 2011 var der 1,7 milliarder, som gamer frivilligt i fritiden ifølge stor, international undersøgelse og mange flere er kommet til. Det viser, hvor stærkt, indre motiverende det er at lave en aktivitet, når man oplever følelsen af gaming. 

Læs om planen her, som kan igangsætte, at hver især i klassen ofte løftes op på et et højere læseniveau fra 1.-9. klasse.